Tuesday, April 26, 2011

E greu

E greu sa fii parinte, citeodata. Mai ales la o anumita virsta, copii devin dificili. Fiul meu are numai 12 ani si deja am inceput sa am probleme cu el. Nu vrea sa se mai tunda de vreun an si are parul foarte lung, avea si bretonul lung de ii intra in ochi ca nu il dadea intr-o parte, il tinea pe frunte si dadea mereu din cap de isi facuse si un tic. L-am convins sa ii tund bretonul aseara, l-am scurtat pina la sprincene, cind s-a vazut nu i-a placut si de aseara ma boceste continuu, ca arata ca o fata. Nu vrea sa se tunda nici un pic la spate si vad ca nu reusesc sa il conving.
Doamne, daca de la virsta asta am probleme, oare ce va fi mai tirziu? Eu credeam ca nu voi avea cu el cum au unii canadieni cu copii lor, dar m-am inselat. Crescindu-l in stil romanesc am crezut ca altfel va fi.....dar se pare ca invata repede de la scoala si de la ceilalti copii sa se razvrateasca, sa faca ce vor. El imi spunea acuma ca nu ii respect gusturile lui si ce ii place lui si de aia l-am tuns asa, mai ales ca el nu voia. Ca trebuie sa il inteleg ca gusturile lui sint diferite de ale mele si trebuie sa ii respect gusturile lui ca e vorba de el si ce ii place lui.....Cind ma gindesc ce o sa ma astepte peste 4 ani....probleme majore (probabil ca atunci, daca voi citi ce am scris azi, mi se va parea minora asta pe linga cele ce vor interveni)
Canada e o tara buna din punct de vedere material, dar nu sint de acord cu sistemul lor de invatamint si educatia care le-o da in scoli si mentalitatea canadienilor. La mine la servici, o colega de-a mea de abia asteapta sa scape si de fiisu, ca de ficasa a scapat acum doi ani, s-a mutat de acasa de cind avea 16 ani, era inca in scoala, dar pentru ca sint obisnuiti sa munceasca in timpul vacantelor, chiar si in timpul scolii dupa ore, au banii lor si vor sa fie independenti, ei ca nu au minte, dar pe parintii care vor sa scape de ei nu ii inteleg. Sper sa nu am probleme din astea....dar traind aici, influenta celorlalti e mare si la virsta cind ei cred ca tot ce zboara se maninca, parca vad ca voi avea probleme cu el. Credeam ca educatia care i-am dat-o inainte sa inceapa scoala va fi diferit de canadieni, cu toate ca el a inceput sa mearga la scoala la 4 ani jumate si de pe atunci l-a invatat sa sune la politie daca li se pare lor ca mama sau tata il persecuta, ca de lovit nu se mai pune problema, ca nu ai voie, cu toate ca nu sint adepta batailor. Am incercat sa ii explic mereu cu vorba sa ii dau exemple cum am fost noi crescuti in Romania, sa aiba respect pentru ceilalti, etc....Probabil ca nu sint singura persoana care are probleme din astea. Ceva sfaturi?

6 comments:

salmi said...

Hmmm, e greu de dat un sfat...eu cu Diana ne intelegem bine, ea are 14 ani jumate. Incerc sa o inteleg prin prisma varstei, sa o sustin, sa o ajut. Si aici copiii sunt mai liberi si noi incercam sa fim undeva intre educatia romaneasca si cea de aici.

Chiar nu stiu ce sa spun, pentru ca nu am baiat si nu stiu cum e cu un baiat...iti doresc doar sa treceti cu bine peste anii acestia...

MMA said...

Fetele sint diferite de baieti, mai ascultatoare, mai intelepte. Vad ca i-a mai trecut putin supararea si tristetea azi. Sper sa fie bine. I-am explicat ca e numai par si o sa creasca si am vrut sa il tund si la spate dar nu vrea si nu il pot forta. Cred ca va veni vremea cind se va hotari singur. Ce imi pare rau e ca la scoala accepta astia asa. Ca daca de la scoala i-ar spune ar fi altceva. Dar aici sint ciudati, nici teme nu le da prea multe acasa ca sa nu supere parintii. La o sedinta a spus un parinte canadian ca daca copilul lui nu termina tema in jumatate de ora, il opreste si nu il mai lasa sa termine asa ca i-a spus profesoarei sa aiba grija ce le da...Iar cum e facut sistemul, la profesori le este cam frica de parinti si chiar de elevi.

salmi said...

Asa e si aici, in clasele mici...mai putine teme si responsabilitati. Dar apoi incepe greul...Diana e a 8-a acum si are mult de invatat, mult mai mult decat acum doi ani, chiar si fata de anul trecut. Plus ca materia e foarte lejera si usoara. Cand citesc ce fac copiii in Ro in a 8-a...aici cred ca la liceu fac asa ceva, la liceele unde se merge pe linia de matematica. Diana a facut primele 4 clase in Ro si stiu ce inseamna...foarte greu si fara rost. Nu ca asa usor ca aici ar fi bine, undeva pe la mijloc ar fi ideal.

MMA said...

Sint de acord cu tine, ar trebui sa fie undeva pe la mijloc. Baiatul meu s-a nascut aici si nu stie cum era in Romania, cu toate ca eu si sotul meu ii tot spunem, dar eu am facut scoala in Romania si pot compara. La noi era prea mult si prea multe materii de umplutura. El cind a inceput scoala, la 4 ani jumate (primii doi ani pregatitori) dar am fost f. multumita ca de atunci au inceput alfabetul,matematica si religia (ca e la scoala catolica)plus limba, aveau lectii de facut acasa in fiecare zi. Acuma de vreo doi ani nu mai are lectii zilnic, din cind in cind. Program foarte lejer, materii putine si usoare. Cred ca problema este, ca aici in fiecare an au cite o invatatoare, unele sint mai bune altele mai rele. Cred ca in ultimii doi ani le-a nimerit pe cele mai slabe. Plus politica scolilor nu imi place, dar nu am ce face, traim aici trebuie sa ne adaptam. Cind era mai mic faceam cu el din manuale de matematica romanesti aduse din tara, ca le-am cerut eu, dar acuma nu mai vrea. A crescut si se razvrates-te. A fost un copil tare bun, inca mai este dar vad ca incepe sa imi alunece din mina si cred ca e influenta celorlalti copii. Pentru ca e destept, nu ca e al meu, dar este sper sa realizeze mai tirziu si sa nu se mai lase influentat de altii si sper ca scoala, mai ales la liceu sau high school cum zic aici sa nu mai fie asa lejera.
Acum este la scoala de franceza, va fi pina in clasa a 8 a, iar apoi asi vrea sa mearga la engleza.

nina said...

Hahah, ce-am ras cand ai zis ca s-a suparat dupa ce i-ai tuns bretonul. :)) Exact Sonia mea. O conving greu de tot sa-i tai putin din par si dupa ce o fac plange si zice ca vrea parul inapoi, sa i-l pun imediat.
Sa-ti traiasca baiatul si nu-ti mai face atatea griji, e normal la varsta lui sa inceapa sa-ti ceara sa-i respecti alegerile. :D

MMA said...

Da cred ca sint problemele virstei. Ieri iar ma certa pentru asta, m-a pus sa ii promit ca niciodata nu il mai tund, ca oricum el nu o sa ma mai lase, dar totusi sa auda si din gura mea, ca altfel eu iar il bat la cap o luna pina el cica iar cedeaza.
Eu cind eram mica, ma tundea sora mea mai mare, cind ma vedeam in oglinda prima data incepeam sa pling, plus ca ii mai spuneam si cuvinte urite. Dar dupa ce ma obisnuiam cu tunsoarea, asta se intimpla cam a doua zi, defapt incepea sa imi placa, imi parea rau de ce scandal ii faceam...Copii.